Дебитомерът е сензор, който преобразува количеството въздух постъпващо в двигателя в сигнал подавано към ECU на двигателя (ЕБУ – електронен блок за управление) и се намира между въдушния филтър и тялото на дроселовата клапа.
Съществуват различни видове дебитомери – механични и електронни. Пример за механичен такъв е VAF или vane air flow
meter – по-стар модел дебитомер, като при него измервателна плоча(1) се отмества пропорционално на обема въздух постъпващ в двигателя.
При промяна на позицията на плочата се променя показанието подавано на ЕБУ от потенциометъра(3). Друга важна информация
подавана на ЕБУ е и температурата на входящия въздух, чрез датчик(4) намиращ се в корпуса на дебитомера.
По-съвременният вариянт на дебитомер е MAF - mass air flow,
при който въздуха преминава край нагреваемата жичка(2) с константна температура поддържана от ЕБУ, с помощта на сигнала от термистора.
С увеличаване на въздушния поток(3) се увеличава и охлаждащия ефект върху нагреваемата жичка и блока за управление на двигателя
компенсира това незабавно, чрез подаване на по-голям ток през жичката. Контролна електрическа верига същевременно отчита подаваният
ток и пропорционално го преобразува в напрежение. Така ЕБУ на двигателя, разполага с максимално прецизна и мигновенно опресняваща се информация
за количеството постъпващ в двигателя въздух. За да мога да се компенсират променливите температури на външния въздух, до нагреваемата жичка
е поставено компенсационно съпротивление(4).
Как работи въздушната възглавница и какво трябва да знаем.
BSI - built in system interface, BCM - body control modul или така наречения комфорт модул най-вече познат като BSI от френските Peugeot и Citroen обединява в себе си много и най-различни функции.
Климатроникът в съвременния автомобил е сложна система, която се управлява от електронен модул следящ постоянно външна, вътрешна и желана температура.